14- Lekker eten, bedelen - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Suus Klink - WaarBenJij.nu 14- Lekker eten, bedelen - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Suus Klink - WaarBenJij.nu
VIP-Report

14- Lekker eten, bedelen

Blijf op de hoogte en volg Suus

19 November 2018 | Zuid-Afrika, Durban

14- lekker eten en bedelen.

Het rare is dat we het gevoel hebben dat de deuk een stuk minder is geworden. Beetje raar maar het is echt waar. Er zit nog wel een kras maar we zien wel wat de man van de autoinname zal zeggen. We zijn verzekerd en anders betalen we het eigen risico. Het is niet anders. De man kijkt amper naar de achterkant maar vestigt zijn aandacht naar de voorkant waar niks mee gebeurt is. Al met al hoeven we niets te tekenen en kunnen we door om in te checken bij Mango. Aan de overkant van de auto inname staan de twee meiden van de fantastische game drives. Lekkere meiden. Samen 3 ken door Afrika rijden, ze lopen met dikke vette koffers met een hoofdkussen erop. Blijkt dat een van hun ook nog een dekentje in haar koffer heeft anders kan ze niet slapen. Hilarisch. Mijn tas was in eerste instantie goed ingepakt maar op de een of andere manier vlak voordat we weggaan krijg ik de kriebels en stop er nog van alles bij, voor het geval dat. Zo haalde ik mijn lekkere warme broek eruit om te verwisselen voor een dunne broek. De afgelopen 12 dagen heb ik alleen mijn warme spijkerbroek gedragen. Ik kan er soep van koken zo vies is hij nu geworden. En dan al die leuke dunne jurkjes. Geen een van aangehad en zekere drie teveel ingepakt. Ik wil zo graag a la Ineke reizen en dat gaat me ooit een keer lukken denk ik als ik hijgend mijn toch nog onder de toegestane kilo's tas op de band til.
Vanochtend beste ontbijt van deze vakantie gehad in het Onomo.
Kaapstad doet heel bekend aan als we naar ons hotel rijden. Onafrikaans eigenlijk.
Hotel cloud nine is een prachtig hotel met een dito uitzicht op de Tafelberg als we op de rooftop een bubbeltje drinken. Het zijn drie huizen die in elkaar overlopen met geweldige foto's aan de muur. Aanrader.
De Tafelberg is ons uitzicht. Er is brand op de berg, een blus helikopter vliegt af en aan om de grote waterzak te legen boven de rook. Spektakel.
Sophie een vriendin van Stefan en iris heeft Belen allemaal tips gegeven. Zij heeft hier een half jaar gewoond. Haar tip om tapas te eten bij Parade was een goeie. We zitten in een trendy buurt, het is leuk om hier doorheen te lopen. We hebben het gevoel dat we in iedere andere wereldstad kunnen lopen. We zien kleine gekleurde huisjes waar kleine ateliers in zitten en heel veel leuke barretjes. De mensen zien er ook Europeser uit. De tapas zijn goed, niet helemaal Spaans maar ó Le. De ober lijkt op Bas vinden de mannen, daar ben ik het natuurlijk helemaal niet mee eens. Het is wel een hele leuke gast die ons steeds opzoekt voor een praatje. Hij blijft naar onze tafel komen terwijl achter ons een man met overhemd het allemaal van een afstand bekijkt. Wij noemen dat in Spanje werken met je ogen. Bijna niets doen dus. De MAnnen hebben het erover met 'Bas.' De term smurf valt en heeft ons niet meer verlaten. Smurf voelde dat er iets is en probeert ook een praatje met ons te maken wat niet echt hartelijk van de grond komt. 'Bas' heeft het in zijn vingers en is host op en top. Leuke gozer. We hebben een ontzettend gezellige avond en besluiten op advies van 'Bas' terug te lopen.
Als jullie lastig gevallen worden gewoon doorlopen. Jullie zijn met elkaar dus dat kan geen probleem worden. Het si stil op straat, de etalages doen Europees aan. Het enige waar we niet aan kunnen wennen zijn de jongens die bedelen. Hier in Kaapstad is het druk daarmee. Jongens met een deken om hun magere schouders geslagen met vieze gezichten vragen om een centje omdat ze honger hebben. Niet een, niet twee maar echt heel veel. Stil staan en iets uit je portemonnee pakken voelt niet echt goed. Toch blijven de mannen regelmatig staan. Wat een tegenstellingen. Ook hier.
Onno blijft staan bij n bewaker die prat met een hoop dozen. Daar zit een moeder met een paar kleintjes. Tussen dozen en plastic zakken. Wat een armoe. Wat een narigheid. Het went niet. Achter haar de etalageruit van een trendy Italiaanse keukenwinkel.