Nakuma matata op de weg - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Suus Klink - WaarBenJij.nu Nakuma matata op de weg - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Suus Klink - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Nakuma matata op de weg

Door: Jol

Blijf op de hoogte en volg Suus

09 November 2018 | Zuid-Afrika, Hazyview

5- Nakuma Matata op de weg.

In Graskop kunnen we een Douwe Egberts koffie drinken, Yeh!!
We proberen het nog een keer want oh wat een bagger aan koffie drinken ze hier.
Het heet Harrie's pannenkoekenrestaurant en is een trendy plek. Ernaast zien we een chocolade winkeltje waar de kerstboom brandt, echt waar! Heerlijke chocola verkopen ze.
Cees heeft besloten dat ie graskop gaat gebruiken. Waarvoor is nog niet duidelijk maar het is gewoon een goed woord om iemand mee aan te spreken.
Op advies van John nemen we niet de highway maar een stuk door de Drakensbergen. Weer een mooie route om te rijden maar nu in t zonnetje aan een scherpe hemel. We komen de baboon tegen die Onno gisteren zag. Wat een aap! Volgens mij is het een makaak.
Enge en gevaarlijke apen weet ik nog van WFFT.
De bergen herkennen we niet maar vroeger gebruikten ze de vormen om de juiste weg te gaan. Als je de punt van spitskopberg ziet ga je linksaf tot aan de rivier ...
Vroeger! Nu gebruiken we de coordinaten van de app map.me die slecht werkt. Belen zet af en toe haar roaming aan en die werkt duidelijk beter. Gelukkig hoeven we het niet met oude herkenningspunten te doen. Alhoewel. Ook met de app komen we niet op de juiste plek en rijden we soms verkeerd. Opeens ziet Belen in de berm van de weg een graf met een steen. In de vluchtstrook!! We geloven haar niet tot we er verderop ook een zien. Huh?! Gebrek aan ruimte?! Heel vreemd. Een officieel graf met gebeitelde grafsteen op de vluchtstrook?! Het is hier geen gewone autoweg. Alles loopt eroverheen. Mens en dier. Of je zet je auto gewoon even aan de kant om te laden en te lossen. En we zien ook heel veel mensen hun hand opsteken. John vertelde gisteren dat het heel gewoon is om iemand mee te nemen. Sommige chauffeurs vragen er geld voor. Gisteren zagen we heel veel mensen van hun werk in gele regenpakken in de stromende regen staan. De paraplu gebruiken ze hier tegen de zon. We schieten niet echt op.
Als we van de weg afdraaien moeten we ons melden bij een wachtpost die ons vraagt hoe lang we blijven. En dan zien we nakuma matata, wat een lelijkerd. Even later zien we een giraf achter het hek. Apen op de weg schieten naar de dorren bomen. Belen wil dat ik het raam dichtdraai maar omdat ik twee vrouwen zie lopen kan ik me niet voorstellen dat er iets kan gebeuren.
We draaien het ene weggetje na het andere in en we zijn compleet in de Afrikaanse bush aan t rijden. Een en al droogte en dorheid.
We worden begroet door een rancher die in de opening van een grote tent staat. Als we binnen in de donkerte gaan zien we moderne witte stoelen en comfortabele sofa's. Buiten op een houten vlonder staan ook die heerlijke banken en we zien een paar ligstoelen rond een klein bassin staan. Een klein meertje in het midden. Another paradise. Het doet denken aan de visvijver in Thailand waar Bas een piranha ving.
De kamers zijn leuk ingericht, zelfs een badkamer binnen en buiten onze tent op palen. Wel uitkijken dat we geen eten neerleggen. De apen komen soms binnen horen we van een andere gast.
We balen enorm dat de gamedrive al is vertrokken. We hadden hier om 14 uur moeten zijn terwijl dat nergens in onze papieren vermeld stond. BALEN!!!
Als we dat hadden geweten hadden we niet gestopt bij dat leuke tentje aan de weg om iets te drinken. GRRR!!!
Juist datgene waar we voor komen gaat niet door.
We nemen contact op met het kantoor in Badhoevedorp en vragen om een oplossing.
Aan het kleine meertje is het lekker soezen in de zon.
We worden verzocht niet te ver van onze kamers te gaan omdat er nog wel eens dieren dicht bij het water willen komen. Ik zie niks. Ja, mieren. En uit een kleine gaatje in de grond vliegen muggen? Nee het blijken vliegende termieten te zijn.
Een klein bosbokje woont er al sinds haar geboorte en die scharrelt in de rondte met haar moeder om haar heen. Net als die herten in Zandvoort.
We smeren ons in met deet en doen lange mouwen aan. Als we geroepen worden om te eten lopen we vanzelf naar de grote tent maar we moeten naar buiten. En daar branden langs een zandweggetje allemaal lichtjes in glazen potten die ons naar houten tafeltjes leiden waar ouderwetse olielampen op de tafels branden en een groot open vuur in een hoek van een grote stenen vierkante plaat. Er staan verschillende bakken met eten met goddelijke gerechten. Koolsalade, rijstpap een beetje als polenta, een verrukkelijke tomatenrelish, zacht vlees, soort saté, boerenwors en stukken mais van de braai.
Zie je ons zitten? Aan een vuur, goed eten, lekkere wijn en de sterrenhemel boven ons. Wilde dieren ergens dichtbij..

• 10 November 2018 - 09:49

Hilda:

Hoi luitjes daar in Z.A.
    Hoop toch echt dat jullie nu de big five hebben gezien , jammer dat jullie te laat voor de gamedrive waren.
    Wat een land is het toch je kunt het ook niet vertellen je moet het echt zelf beleven.
    Kijk iedere dag uit naar je verslagen en dan ook gelijk weer daar krijg het gevoel dat jullie dezelfde route volgen die wij gedaan hebben.
    Geniet ervan dikke kus