Goed, beter, het allerbeste, yehhhhh! - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Suus Klink - WaarBenJij.nu Goed, beter, het allerbeste, yehhhhh! - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Suus Klink - WaarBenJij.nu

Goed, beter, het allerbeste, yehhhhh!

Door: Jol

Blijf op de hoogte en volg Suus

16 November 2018 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

7- 4.30 uur. Wat een vroeg tijdstip om wakker te worden in je vakantie. Niet normaal meer! Hebben we er wel goed aan gedaan om in te gaan op het aanbod? Super dat ze ons het aanbod deden om alsnog een tweede drive te doen omdat we te laat waren bij aankomst. Gisteravond laat terug en nu vroeg weer heen. Ik heb pijn in mijn maag. Zeker van die zoete aardappels gisteravond. We zijn de enige die opgehaald worden. Gisteravond hebben we afscheid genomen van de anderen die vandaag door het Kruger rijden richting een nieuwe slaapplaats. Putholes rijden. Hopelijk trilt mijn maagpijn daardoor weg. Hilarius heet nu Simon. Hij rijdt snel over de bobbels. Ik zie nu al op tegen de terugweg, ontbijten en dan weer de trilplaat. Niet zeuren, Nu eerst game drive nummer twee. Opeens wordt er gewezen naar de kant. Er staan verschillende auto's stil op de weg.
Er Is een wilde hond met een troep hyena's gesignaleerd. Heel bijzonder omdat deze niet vaak gesignaleerd worden. Dat zijn pas engerds! Een hyena bijt een prooi die hij wil eten en laat t dier gaan om later zijn bloedspoor te volgen om hem dan alsnog te eten. Het dier gaat dood door de bacteriën in de bek van de hyena. De wilde hond is nog erger. Die hapt een stuk uit een prooi terwijl het dier nog leeft. En neemt gewoon nog een hap. Dus als je als elegante kleine impala een hap uit je bil genomen wordt kan dat beter gedaan worden door een cheeta. Dan voel je het niet als ie aan je begint te knabbelen. Die doodt zijn prooi eerst. De wilde hond doodt niet, die eet levende prooi. Afschuwelijk, wat een beest.
Hoe zou het met Thai gaan?
We stappen in bij de Duitsers die gisteravond ook bij ons in de zangkaravaan zaten en niet meezongen. Saaie groep. De andere auto wordt gereden door Tiger. Wij zitten nu bij dangerous Mike. Hopelijk is hij net zo' n goeie rancher als Tiger.
We hebben eigenlijk alles al gezien. What's more?
Hij rijdt meteen naar de luipaard die we gisteren als eerste zagen. Ze ligt nu in de boom naast haar prooi. Ze ligt heel ontspannen op de takken. Haar poten bungelen in de lucht. Wat een geweldig gezicht. En al helemaal omdat onder de boom 4 hyena's liggen te wachten op de restjes die komen gaan. WoW wat een gemene uitraling hebben die hondachtigen. Als ze geboren worden schijnen ze al meteen kaken met tanden te hebben. Ze kunnen botten kraken en zijn de opruimers van de natuur. Dat klinkt positief! Ze lusten alles, vers ėn rottend vlees. Het zijn vuilnisbakken. Hyena's zijn de enige dieren die niet gegeten worden door andere dieren. Zo smerig zijn ze. Dangerous Mike vraagt: next animal you want to see? Alsof hij ze op bestelling kan leveren! Giraffen vragen de Duitsers. Óh, daar hebben wij gisteren naast gestaan. Nehnehnenehneh! Toch maken de langnekken weer indruk en maken we mooie plaatjes.
NeXT? Rino 's roepen wij. Twee op bestelling. Witte! De zwarte die zijn levensgevaarlijk. De witte overigens ook hoor. Ze zien er allebei hetzelfde uit alleen hebben de 'witte' een witte lip. Dat is het verschil en dat de zwarte kwaadaardiger zijn. Mike rijdt overal doorheen. Over boomstronken, door diepe kuilen en dan bedoel ik echt diep, langs scherpe takken. Zo komen we heel dicht bij de historische dieren. Vanochtend dus echt foto's van dichtbij anders dan die van gisteren in de verte. Gisteren hebben we de totale big five gezien waarvan ėėn witte leeuw maar dit is voor het echie. NeXT? Lions? Please. We Vertellen hem over de white lion. Really?! Nu is hij verbaasd. OK, we search for lions. Opeens draait hij zijn auto, hij zoekt en staat stil om naar de sporen op de grond te kijken. I think there are Buffalo's near by. We zitten niet stil, als we ons opeens midden in een troep buffels bevinden. Wat THE fuck! Dieren die levensgevaarlijk zijn. Verleden jaar zijn er 200 mensen door aangevallen en gedood. Huh?! Ze zien er niet echt mooi uit eerder een beetje sullig. Het schijnt dat deze dieren zo gevaarlijk zijn vanwege hun onbetrouwbaarheid. Je vraagt je af of een wild dier überhaupt te vertrouwen is. De buffel echter valt altijd aan, ongeacht of je nou een prooi bent of niet. 200 mensen gedood en wij staan midden in hun groep..
We maken mooie foto's. We begrijpen dat de kans om leeuwen te zien heel klein wordt. Mike praat door zijn portofoon met een collega en draait zijn auto. Verderop staan twee andere rangers en dan zien we ze liggen. KINGS of THE jungle all over! 10 jonge leeuwen liggen te slapen en trekken zich helemaal niets aan van de drie auto's die om hun heen staan. Uitgevloerd zijn ze. We zijn er stil van. Belen raakt geëmotioneerd zo bijzonder dat we dit zien. We hadden er niet op gerekend en nu staan we op 3 meter van ze vandaan. Een klein stukje hè! Je ziet hun snorharen scherp in de lens. Onbeschrijfelijk mooi. De rangers nemen de tijd om naar ze te kijken. Dit zijn de uitzonderingen, vertelt Mike. Opeens gaat er een leeuw staan en kijkt heel alert naar iets in de verte. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Een andere leeuw gaat ook staan. Alle leeuwen zijn in een keer wakker en zitten allert te kijken naar de eerste die stond. Behalve een, dat is net Timmie, die blijft liggen pitten en doet niet een keer zijn ogen open. We zitten middenin een film, superspannend. We willen niet weg. Tiger sluit ook aan met zijn auto maar staat niet zo dichtbij. Wij zitten eerste rij. Maken geweldige shots en zijn opgewonden dat we dit meemaken. Het zijn jonge mannen en vrouwen die hier liggen. Je kunt dat zien doordat een van de mannetjes een harige onderkin heeft net als Onno en Cees. Ze zijn vier jaar ongeveer. Echte mannen zijn het als ze zeven jaar zijn. de jagende leeuwen zijn overigens de twee moeders. De vader is waarschijnlijk zijn territorium aan het markeren. Dat duurt een aantal weken maar hij keert steeds terug naar zijn troep.
Het zijn de moeders die nu een kring vormen om de zebra richting de troep te dwingen. Zebra echter laat zich niet dwingen en en de film stopt. Wij moeten terug en gaan net als gisteren op een open plek uit de auto voor n snelle break..
Onno moet heel nodig en durft naar een bosje te lopen een heel eind verderop. We krijgen 5 minuten om thee en koffie te drinken. Mike heeft ons te lang laten kijken naar de Kings. Wat een geluk dat we deze tweede drive hebben gedaan. Dit is zeldzaam. Dit is optimale mazzel. Tiger is een topper maar Mike nog topperder, hij is verbetener in zijn zoektocht naar het wild. Echt een driedubbele hobbeltocht waard. Snel ontbijten want we hebben maar vijf uur om de gate door te gaan van skukuza, de plek waar we overnachten. We mogen dus geen oponthoud hebben.
We gaan erin bij Orpen gate. Twee Gates door. Officiële toegang. Ze kijken heel serieus als we de papieren halen om te mogen rijden. (1200 rand/ 84 euro)
Zodra we de tweede gate door gaan staan er twee rino's aan de kant van de weg. Nog dichterbij dan gisteren. Makkelijk plaatje en wat zijn ze groot.
Verderop zien we weer de statige langnekken. We zien ook ranchers in dezelfde auto's waar wij vanochtend nog in zaten. Zij blijven op t asfalt en wij zijn regelrecht door de Bush gecrossed. Wat als de beesten nou geen zin hebben om over te steken? Je kunt wel op zandweggetjes rijden maar het is minder om van een afstand te kijken, lijkt me. Wij zijn blij met Marjan van Rondreisopmaat. Een grote olifant met slagtanden steekt langzaam over. Prachtig! Onno zit achter het stuur en heeft ergens gelezen dat je nooit een olifant zijn pad moet kruisen. Blijf staan dan maak ik n foto roep ik maar Onno vindt het eng en rijdt snel door. Haha! Later zegt ie dat hij de verantwoording heeft achter het stuur.
We zien veel antilopen en kudu's. Verder is het een saaie rit. Blasé! Ben ik nou zo'n trut geworden die niet meer onder de indruk raakt van een kleine impala en alleen voor het echte werk gaat?! Nee, hoor maar eerlijk is eerlijk ik ben nu wel n beetje verwend..
Skukuza camp is net centerparcs. Onze kamer is een klein rond huisje met een rieten puntdak. Het is er niet echt proper. De handdoeken ruiken niet fris. Cees geeft een mager zesje.
Het restaurant echter maakt veel goed. Een buitenterras met uitzicht over de rivier. Aan de overkant staat een Olifantenfamilie naar ons te kijken. Het eten is goed.
We liggen om 20.30 in bed, 19.30 Nederlandse tijd.